Maja Pawłowska, "Mimesis a teorie siedemnastowiecznej powieści francuskiej", Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2011.
![]() |
Maja PAWŁOWSKA, „Mimesis a teorie siedemnastowiecznej powieści francuskiej”, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2011. Pisma Platona, Arystotelesa i Horacego w znacznym stopniu ukształtowały świadomość artystyczną oraz estetyczną doktrynę klasycyzmu francuskiego. Jej fundamentem była koncepcja mimesis, rozumiana jako imitacja natury i imitacja starożytnych. Powieść należała do najbardziej dynamicznie rozwijających się gatunków literackich w siedemnastowiecznej Francji. Była również jednym z niewielu gatunków nieposiadających wytyczonych w antyku reguł. Istnienie gatunku nieskodyfikowanego było anomalią, nasuwającą pytania o relacje pomiędzy doktryną a gatunkiem niepodlegającym jej ograniczeniom, o stosunek do imitacji i swobody twórczej. Próbom włączenia gatunku w obręb obowiązującej doktryny literackiej zawdzięczać należy rozwój siedemnastowiecznej myśli teoretycznej poświęconej powieści. W większości ówczesnych rozważań występują stałe punkty odniesienia, pozwalające krytykom na ocenę gatunku. Są to: stosunek do imitacji starożytnych jako zasady twórczości literackiej oraz do Arystotelesowskiej opozycji historia — mimesis oraz prawda — prawdopodobieństwo. |
SPIS TREŚCI:
Zarys problematyki
Siedemnastowieczny romans francuski — stan badań nad gatunkiem
Wybór tematu
Wybór tekstów i ich przekład
Zagadnienia terminologiczne
CZĘŚĆ PIERWSZA
Poetyki starożytne
Platon
Arystoteles
Horacy
CZĘŚĆ DRUGA
Romans starożytny a nowożytny
Romans starogrecki
Szesnastowieczne francuskie kontynuacje romansu starogreckiego
CZĘŚĆ TRZECIA
Teoria powieści we Francji w XVII wieku
Honoré d’Urfé — powieść pasterska
Jean-Pierre Camus — powieść pobożna
François Dorval-Langlois de Fancan — dyskusja nad powieścią
Georges de Scudéry — powieść heroiczno-dworska
François Hédelin, ksiądz d’Aubignac — powieść alegoryczna
Pierre-Daniel Huet — historia powieści
Jean-Baptiste Trousset de Valincour — krytyka powieści analitycznej
Jean-Antoine de Charnes — obrona powieści nowego typu
Du Plaisir — powieść czytelnika