Ewelina Marczak, "Między słowami. Narratorskie komentarze do mowy postaci w Le Rouge et le Noir Stendhala", Universitas, Kraków 2013.
SPIS TREŚCI
WSTĘP 1. Od didaskaliów dramatycznych do didaskaliów narracyjnych Didaskalia dramatyczne Didaskalia narracyjne jako przedmiot badań 2. Cel pracy 3. Istniejący stan wiedzy Perspektywa językoznawcza Perspektywa narratologiczna 4. Metoda badań
I. CZĘŚĆ TEORETYCZNA
ROZDZIAŁ 1. OD KOMUNIKACJI USTNEJ DO TEKSTOWEGO ZAPISU ZDARZENIA KOMUNIKACYJNEGO 1. Wielostrumieniowość komunikacji face to face 2. Mowa ciała: oznaki głosowe, mimo-gestyczne i proksemiczne 3. Rola komunikacji niewerbalnej 4. Zapis zdarzenia komunikacyjnego
ROZDZIAŁ 2. GENETTOWSKA DYCHOTOMIA TEKSTÓW NARRACYJNYCH 1. Triada Genette’a 2. Opowiadanie o wydarzeniach 3. Opowiadanie o mówieniu
ROZDZIAŁ 3. MORFOLOGIA OPOWIADANIA O MÓWIENIU 1. Definicja didaskaliów narracyjnych 2. Status didaskaliów narracyjnych 3. Tematyka didaskaliów narracyjnych 4. Morfologia cytatów i techniki montażu 5. Delimitacja didaskaliów narracyjnych Didaskalia narracyjne a cytat Didaskalia narracyjne a opowiadanie o wydarzeniach 6. Rola didaskaliów narracyjnych Funkcje didaskaliów na poziomie fabuły Funkcje didaskaliów na poziomie kompozycji tekstu narracyjnego
II. CZĘŚĆ ANALITYCZNA
ROZDZIAŁ 1. ZAWARTOŚĆ TEMATYCZNA DIDASKALIÓW NARRACYJNYCH: NIEWERBALNE ASPEKTY RELACJONOWANEGO ZDARZENIA KOMUNIKACYJNEGO 1. Sceneria dialogu: didaskalia sytuacyjne Kontekst rozmowy Parametry czasowe Parametry przestrzenne Dekoracje, rekwizyty i oświetlenie Podsumowanie 2. Osoby: didaskalia postaci Identyfikacja uczestników zdarzenia komunikacyjnego Portret fizyczny Cechy fizyczne, o których mowa Cechy fizyczne, które są znakami zamiast znaków słownych Cechy fizyczne, które są odnotowywane obok mowy postaci Portret głosowy Etos głosowy Gestykulacja głosowa Bezsłowne manifestacje głosowe Portret kinezyczny Znaki ciała powiązane z językiem i kulturą Znaki ciała wolne od kontekstów językowych i kulturowych Portret psychiczny Portret przestrzenny Wejście na konwersacyjną scenę Sceniczne va-et-vient Zejście z konwersacyjnej sceny Podsumowanie 3. Didaskalia cytowanej wypowiedzi Komentarz metajęzykowy Komentarz metatekstowy Komentarz metawypowiedzeniowy Podsumowanie
ROZDZIAŁ 2. SKŁADNIA OPOWIADANIA O MÓWIENIU – SPOSOBY ŁĄCZENIA PRZYTACZANYCH SŁÓW POSTACI Z PRZYTACZAJĄCYM KOMENTARZEM NARRATORA 1. Morfologia cytatów 2. Czasowniki komunikowania 3. Techniki montażu didaskaliów narracyjnych z różnymi formami cytatów Mowa niezależna Mowa zależna Mowa pozornie zależna Mowa znarratywizowana Wysepki dosłowności i modalizacje przytoczeniowe Kombinacje różnych technik cytowania Podsumowanie
ROZDZIAŁ 3. ROLA DIDASKALIÓW NARRACYJNYCH 1. Funkcje fabularne Funkcja autoryzująca i adresująca Funkcja weryfikująca, kontaktująca i amplifikująca 2. Funkcje kompozycyjne Funkcja fokalizująca Funkcja hierarchizująca Funkcja regulująca Funkcja identyfikująca Funkcja dydaktyczna Funkcja korygująca Funkcja polemiczna Podsumowanie
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA 1. Korpus tekstowy Analizowana powieść Źródła przykładów 2. Opracowania
INDEKS NAZWISK
RÉSUMÉ |