AKADEMIA FILMU DOKUMENTALNEGO "PLANETE+ DOC"

Na program zajęć Akademia Filmu Dokumentalnego PLANETE+ DOC (wykładów, projekcji i dyskusji) składają się najwybitniejsze i najżywiej dyskutowane w ostatnich latach filmy dokumentalne. Film dokumentalny na początku XXI wieku nie tylko wyraźnie zyskuje na popularności, ale w świadomości wielu widzów pozostaje bardziej wiarygodnym i niezależnym niż film fabularny sposobem mówienia o rzeczywistości.

 

Celem Akademii Filmu Dokumentalnego PLANETE+ DOC jest rozbudzenie i ukierunkowanie zainteresowania filmami dokumentalnymi, a przede wszystkim udostępnienie studentom odpowiednich narzędzi do ich krytycznej analizy i świadomego wykorzystywania w pracy naukowej i zawodowej. W programie znalazły się filmy o bardzo zróżnicowanej tematyce – począwszy od rozliczeń z najtrudniejszymi wydarzeniami w historii XX wieku, przez analizę współczesnych konfliktów zbrojnych oraz procesów ekonomicznych (konflikt izraelsko-palestyński, wojna w Afganistanie, wyzysk robotników oraz korupcja w Azji i Afryce), aż po intymne portrety zbiorowe i indywidualne. Konsekwencją tematycznego zróżnicowania jest również różnorodność przyjętych przez konkretnych twórców perspektyw, często kontrowersyjnych, polemicznych.

 

Jednym z celów zajęć będzie refleksja nad funkcją filmu dokumentalnego jako narzędzia do badań historycznych i społecznych oraz postawienie pytań o odpowiedzialność i zaangażowanie twórcy, o obiektywizm bądź subiektywizm perspektyw, o kategorię prawdy, o możliwość i sposoby pracy z materiałami archiwalnymi i wreszcie o oczekiwania i wymagania, jakie przed widzem stawia współczesne kino dokumentalne. Warunkiem wstępnym pracy z filmami dokumentalnymi jest jednak poznanie języka, jakim posługują się twórcy – formalny wymiar analizy filmów będzie zatem szczególnie ważny w programie zajęć. Kolejne wykłady pozwolą studentom dostrzec i docenić różnorodność form wypowiedzi, zabiegów stylistycznych i estetycznych oraz rozwiązań formalnych stosowanych przez twórców. Między innymi w tym właśnie celu w programie znalazły się również filmy klasyków kina dokumentalnego: Wernera Herzoga i Macieja Drygasa. Skonfrontowanie tych dzieł z twórczością młodych dokumentalistów pozwoli skupić się na historycznym rozwoju form filmowych oraz prześledzi inspiracje i wpływy, które sprawiają, że kino dokumentalne nieustannie poszukując nowych środków wyrazu, sięgając po nowe technologie (choćby 3D) i nowe poetyki, przekraczając kolejne granice (gatunkowe, stylistyczne), wciąż pozostaje twórczo uwikłane w relacje zarówno z klasyką dokumentu, jak i z kinem fabularnym. Wszystkie pokazywane filmy pochodzą z festiwalu PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL.

 

Organizatorzy: Uniwersytet Wrocławski, Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Akademia PLANETE+ DOC, PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL, Against Garvity, Dolnośląskie Centrum Filmowe.

 

Lista filmów:

1. „Checkpoint”, reż. Yoav Shamir, Izrael 2003

Zagadnienia: cinéma-vérité

2. „Niedokończony film”, reż. Yael Hersonski, Niemcy, Izrael 2010

Zagadnienia: dokument montażowy

3. „Armadillo – wojna jest w nas”, reż. Janus Metz, Dania 201

Zagadnienia: dokument wojenny

4. „Kultura remixu”  reż. Brett Gaylor, Kanda, 2008

Zagadnienia: prawa autorskie

Zajęcia  realizowane wraz z Fundacją Legalna Kultura.

5. „Cudze listy”, reż. Maciej Drygas, Polska 2010

„Usłyszcie mój krzyk”, reż. Maciej Drygas, Polska 1991

Zagadnienia: kino dokumentalne Macieja Drygasa -historia i status filmu dokumentalnego w PRL -u

6. „Sztuka znikania”, reż. Bartek Konopka, Piotr Rosołowski, Polska 2013

Zagadnienia: dokument kreacyjny

7. „Śmierć człowieka pracy”, reż. Michael Glawogger, Austria, Niemcy 2005

Zagadnienia: wizualny esej filmowy

8. „Ostatni pociąg”, reż. Lixin Fan, Chiny, Kanada, Wielka Brytania 2010

Zagadnienia: dokument zaangażowany i dokument perswazyjny

9. „Na przemiał”, reż. Mahmoud al Massad, Holandia, Niemcy, Jordania 2007

Zagadnienia: bohater filmu dokumentalnego

10. „Ambasador”, reż. Mads Brügger, Dania 2011

Zagadnienia: dokument jako narzędzie dziennikarskiej prowokacji i dziennikarskiego śledztwa

11. „Para do życia”, reż. Jonnas Berghäll, Mika Hotakainen, Finlandia, Szwecja 2010

Zagadnienia: dokument kontemplacyjny

12. „Odgłosy robaków – zapiski mumii”, reż. Peter Liechti, Szwajcaria 2008

Zagadnienia: dokument ilustracyjno-impresyjny

13. „Scena zbrodni”, reż. Joshua Oppenheimer, Anonymous, Christine Cynn,

Dania/Norwegia/Wielka Brytania 2012

Zagadnienia: między filmem dokumentalnym a fabularnym

14. „Jaskinia zapomnianych snów 3D”, reż. Werner Herzog, Francja 2010

 

Zagadnienia: kino dokumentalne Wernera Herzoga na tle jego twórczości fabularnej

Organizacja zajęć:

Przedmiot fakultatywny dla wszystkich studentów Uniwersytetu Wrocławskiego

Miejsce i czas  projekcji:  Dolnośląskie Centrum Filmowe / czwartki 16.00 do około 19.00.

Zajęcia zaczynają się od 27 lutego i trwają do 12 czerwca.

  • Zapisy online : od 27 stycznia pod adresem e-mail: rekrutacjawroc@planetedocff.pl
  • Karnet: 150 zł do kupienia od 17 lutego do 26 lutego w kasie Dolnośląskiego Centrum Filmowego  (po uprzednim zapisaniu się online na zajęcia i otrzymaniu potwierdzenia przyjęcia). Na zajęcia mogą zapisywać się także osoby niestudiujące.  Liczy się kolejność zgłoszeń.
  • Bilety: w cenie 20 zł na pojedyncze zajęcia w ramach Akademii (obejmujące wykład i projekcje filmów) będą dostępne w sprzedaży w kasach kina wyłącznie w dniu poszczególnych zajęć i pod warunkiem, że na sali będą dostępne wolne miejsca.
  • Zaliczenie: minimum 10 obecności oraz zaliczenie z testu.
  • Koordynator merytoryczny: dr hab. Arkadiusz Lewicki Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego, adres e-mail:  alewicki23@gmail.com

II semestr „OBLICZA GLOBALIZMU W SZTUCE FILMOWEJ” będzie realizowany w semestrze zimowym roku akademickiego 2014/2015.