W CIENIU MIŁOSZA/PO MIŁOSZU WARSZTATY KRYTYCZNE

Fundacja Miasto Literatury i Krakowskie Biuro Festiwalowe we współpracy z Krakowską Fundacją Literatury oraz Katedrą Krytyki Współczesnej Wydziału Polonistyki UJ zapraszają na warsztaty krytyczne, które odbędą się w Krakowie jako edukacyjne wydarzenie towarzyszące Festiwalu Miłosza.

 

Spór o polską poezję trwa. Jednym ze stałych punktów odniesienia pozostaje w jego ramach twórczość Czesława Miłosza, „najbardziej kłopotliwego bohatera tej kampanii". W jednej linii ustawiają się krytycy wskazujący na „niewzruszone centrum" wyznaczane przez „cień kogoś takiego jak Miłosz". W linii drugiej działają zaś krytycy projektujący polską poezję już „po Miłoszu".

 

Warsztaty poświęcone interpretacji wierszy Czesława Miłosza oraz współczesnych poetów polskich poprowadzą uznani krytycy i twórcy najnowszej literatury. Podsumowaniem cyklu spotkań będzie panel z udziałem prowadzących warsztaty w ramach 4. edycji Festiwalu Miłosza.

 

Zapraszamy wszystkich zainteresowanych współczesną poezją, zwłaszcza studentów szkół wyższych.

 

DATY/MIEJSCA:
14.05.2015, godz. 13:00-16:30 Linia „w cieniu Miłosza" i „po Miłoszu"
15.05.2015, godz. 10:30-14:00 Linia „w cieniu Miłosza" i „po Miłoszu"
MIEJSCE: Galeria ZNACZY SIĘ, ul. Kościuszki 37, Kraków

 

16.05.2015, godz. 10:30 Panel podsumowujący warsztaty
MIEJSCE: Pałac pod Baranami, Rynek Główny 27, Kraków

 

ZGŁOSZENIA: Zgłoszenia przyjmujemy do 4 maja 2015 r. Warsztaty są bezpłatne. Liczba miejsc ograniczona! Organizatorzy nie zwracają uczestnikom kosztów podróży i zakwaterowania.

 

Zgłoszenia należy nadsyłać na adres warsztaty@fundacjamiastoliteratury.pl 

 

Zgłoszenie powinno zawierać dane osobowe, kontaktowe i krótkie CV (maks. 1 strona). Podstawą kwalifikacji do udziału w warsztatach będzie interpretacja wybranego wiersza jednego z gości 4. edycji Festiwalu Miłosza: Wojciecha Bonowicza, Julii Fiedorczuk, Wioletty Grzegorzewskiej, Ryszarda Krynickiego, Klary Nowakowskiej, Marty Podgórnik, Krzysztofa Siwczyka, Michała Sobola, Dariusza Sośnickiego lub Dariusz Suski. Teksty, wcześniej niepublikowane, nie powinny przekraczać 10 tys. znaków.

 

Więcej informacji o Festiwalu Miłosza: www.miloszfestival.pl

 

Prowadzący:

 

Tomasz Kunz – adiunkt w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych WP UJ, tłumacz (m.in. książek Zygmunta Baumana), sekretarz redakcji „Wielogłosu". Teoretyk, historyk i krytyk literatury nowoczesnej. Autor książki Strategie negatywne w poezji Tadeusza Różewicza. Od poetyki tekstu do poetyki lektury (2005). Pisał m.in.: „Po Miłoszu, czyli właściwie kiedy? Czy rzeczywiście możemy dzisiaj zasadnie powiedzieć, że mówimy z pozycji, które chronologicznie nie należą już do »czasu Miłosza«? (...) zapytam o warunki możliwości krytycznej lektury Miłosza, a więc o to, dlaczego Miłosz ma tak wielu wybitnych egzegetów, ale nie ma swojego mocnego rewizjonistycznego dezinterpretatora".

 

Krzysztof Siwczyk – poeta, pracownik Instytutu Mikołowskiego, recenzent (współpracuje m.in. z „Polityką"). Ostatnio opublikował tom Dokąd bądź (2014) oraz książkę Kinkiety w piekle. Felietony, teksty, rozmowy (2012). Pisał m.in.: „Odnoszę wrażenie, że stosunek współczesnego poety polskiego do istotnych problemów kulturowych, historycznych, politycznych i cywilizacyjnych, zarysowanych modelowo przez Miłosza choćby w Tygrysie, jest nie tyle stosunkiem do zawsze innych problemów i zawsze innej współczesności, ile nie ma już tak istotnego znaczenia. W obliczu zasadniczej ewolucji wiersza, który raz na zawsze pozbawiony został cnoty językowej transparentności (...), należy mieć na uwadze skromne możliwości liryki dzisiaj".

 

Piotr Śliwiński – profesor w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, twórca i kurator festiwalu Poznań Poetów. Ostatnio opublikował zbiór esejów krytycznych Horror poeticus (2012). Pisał m.in.: „(...) przestrzenią, w której winniśmy szukać Miłosza, niekoniecznie bywa poszczególny wiersz – może być nią również sfera rozterek poetów. (...) i tu jest miejsce Miłosza – tutaj toczą się bowiem, i potoczą, najważniejsze z nim gry, nie o zwolnione miejsce po poecie alfa, którym nigdy zresztą nie był, lecz o stawkę najwyższą: samą zasadę poezji we współczesnym świecie".

 

Marta Wyka – profesor Wydziału Polonistyki UJ. Krytyk i historyk literatury. Ostatnio opublikowała m.in. monografię Miłosz i rówieśnicy. Domknięcie formacji (2013). Pisała w niej: „Metrykalni »wnukowie« poety (...) rozpoczęli »proces likwidacyjny«. (...) Proces ten trwa, formułuje się różne projekty wyroków, aczkolwiek nie wiadomo bliżej, jaka instancja ów wyrok miałaby zatwierdzać. Przeciąga się on w czasie i być może to czas właśnie ostatecznie ów wyrok zatwierdzi – bądź anuluje".

 

Koordynacja warsztatów: Tomasz Cieślak-Sokołowski

 

(nadesłała: Monika Grabowska, zamieściła na stronie: Natalia Paprocka)